„Gliwickie Metamorfozy"
–
Stowarzyszenie na Rzecz Dziedzictwa
Kulturowego Gliwic |
|
Śladami
kolei wąskotorowej
|
|

|
|

|
www.gliwiczanie.pl
|
|
|
|
|
|
|

|
|
|
|
|
|
|
TRASA NA TERENIE GLIWIC |
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MARKOWICE RACIBORSKIE WĄSKOTOROWE
(Jeżeli chcesz dokładniej się
przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)
|
|
|
|
|
|
|
ostatnia bocznica, kiedyś kolej docierała
do stacji Plania (Płonia), skrócona w związku z budową Kanału Ulgi |
miejsce, gdzie był przystanek (już po
spaleniu stacji) |
|
|
|
|
|
|
widok w kierunku Babic, kawałek za
Markowicami |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BABICE
(Jeżeli chcesz dokładniej się
przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)
|
|
|
|
|
|
|

nasyp w pobliżu
Babic, mocno zarośnięty |
szyna na nasypie
|
|
|
|
|
|
|
miejsce stacji Babice - wyjazd w kierunku
Markowic
|
zwrotnica
tamże
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NĘDZA
(Jeżeli chcesz dokładniej się
przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)
|
|
|
|
|
|
|
stacja Nędza adaptowana na dom
mieszkalny
|
brzozy w torach (niemal dokładnie
odwzorowują szlak kolei)
|
|
|
|
|
|
|

tor w
brzozach ( a czasami w środku mrowiska) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NĘDZA
SZYMOCICE
(Jeżeli chcesz dokładniej się
przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)
|
|
|
|
|
|
|
przejazd przez drogę (w lewo
droga na Górki, na wprost przejazd kolejowy) |
przejazd (ten sam, ale widok
wzdłuż trasy kolei)
|
|
|
|
|
|
|

widoczny jaśniejszy ślad przecinki
kolejowej w lesie i zarys nasypu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SZYMOCICE WĄSKOTOROWE
(Jeżeli chcesz dokładniej się
przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)
|
|
|
|
|
|
|
peron
|
widok trasy - przecinka przez
las
|
|
|
|
|
|
|

ślad nasypu z szyną |

|
|
 |
zachowane szyny |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PAPROĆ
(Jeżeli chcesz dokładniej się
przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)
|
|
|
|
|
|
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
koniec trasy za
Paprocią |
|
|
|
|
|
|
stacja Paproć w 1977 roku |
dojazd do stacji |
|
|
|
|
|
|
stacja Paproć
obecnie |
odjazd ze
stacji |
|
|
|
|
|
|
krzyż przy
trasie |
widok z
mostu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RUDY
(Jeżeli chcesz dokładniej się
przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)
|
|
|
|
|
|
|
stacja Rudy w 1910 (spalona w
1945) |

stacja Rudy
dziś |
|
|
|
|
|
|
brama
|
wieża
wodna
|
|
|
|
|
|
|
lokomotywownia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
STANICA
(Jeżeli chcesz dokładniej się
przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)
|
|
|
|
|
|
|
stacja Stanica w 1977
roku |
stacja dziś |
|
|
|
|
|
|
adaptacja budynku stacji na
budynek mieszkalny |
|
|
|
|
|
|
|

|
|
|
|
tory przychodzą z oddali
...................................... i biegną w dal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PILCHOWICE
(Jeżeli chcesz dokładniej się
przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)
|
|
|
|
|
|
|
stacja Pilchowice w 1977
roku |
stacja dziś |
|
|
|
|
|
|
magazyny
kolejowe
|
|
|
|
|
|
|
|

stary rozkład
jazdy |
rozjazd
|
|
|
|
|
|
|

|
przejazd przez drogę (z kierunku
Stanicy) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PILCHOWICE-BIERAWKA
(Jeżeli chcesz dokładniej się
przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)
|
|
|
|
|
|
|
trasa Pilchowice-Bierawka obok
cmentarza
|
ścieżka rowerowa wzdłuż linii kolejowej
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NIEBOROWICE
(Jeżeli chcesz dokładniej się
przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)
|
|
|
|
|
|
|
kolejka przed stacją Nieborowice
w 1979 roku |
budynek stacji dziś |
|
|
|
|
|
|
stacja dzisiaj |
semafor |
|
|
|
|
|
|
most kolejowy obok drogi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MYSIA GÓRA
(Jeżeli chcesz dokładniej się
przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)
|
|
|
|
|
|
|

|
przystanek osobowy |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MYSIA GÓRA-BOJKÓW
(Jeżeli chcesz dokładniej się
przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)
|
|
|
|
|
|
|

|
most nad drogą |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BOJKÓW GÓRNY
(Jeżeli chcesz dokładniej się
przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)
|
|
|
|
|
|
|
próg peronu |

baaardzo zarośnięte
torowisko |
|
|
|
|
|
|
resztki podkładów |
|
|

|

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TRASA BOJKÓW GÓRNY - BOJKÓW
(Jeżeli chcesz dokładniej się
przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)
|
|
|
|
|
|
|
tory przekraczają ul.
Knurowską |
resztki torów wzdłuż ulicy
Warzywnej |
|
|
|
|
|
|
|
resztki nasypu wiodą polami.
przez które trudno się dostać nawet
rowerem... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BOJKÓW GŁÓWNY
(Jeżeli chcesz dokładniej się
przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)
|
|
|
|
|
|
|
Budynek stacji - zniszczony, ale
zamieszkany |
z tej perspektywy wygląda
korzystniej |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TRASA BOJKÓW-KOPALNIA GLIWICE
(Jeżeli chcesz dokładniej się
przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)
|
|
|
|
|
|
|
wiadukt nad torami "normalnej"
szerokości |
ścieżka rowerowa wzdłuż dawnego
nasypu kolei |
|
|
|
|
|
|
resztki oznaczeń torowiska (tory
rozkradzione co do jednego) |
przekraczamy ul. Bojkowską i
zbliżamy się do kopalni "Gliwice" |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KOPALNIA GLIWICE
(Jeżeli chcesz dokładniej się
przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)
|
|
|
|
|
|
|
dawny peron i budynek stacji pod
kopalnią "Gliwice" |
droga wjazdowa do
kopalni |
|
|
|
|
|
|
|
pod koniec działania kolei wąskotorowej
- stację pod kopalnią przeniesiono na drugą stronę drogi
wjazdowej |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TRYNEK
(Jeżeli chcesz dokładniej się
przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)
|
|
|
|
|
|
|
|
Ta straszna rudera z powybijanymi
oknami to dawny budynek stacji
GLIWICE-TRYNEK |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TRASA TRYNEK - ŚRÓDMIEŚCIE I
DALEJ....
(Jeżeli chcesz dokładniej się
przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)
|
|
|
|
|
|
|
torowisko przy lodowisku
"Tafla" |
mostek kolejowy nad Kłodnicą w
parku Chrobrego |
|
|
|
|
|
|
tory przekraczają ulicę
Robotniczą.... |
a
następnie rozgałęziają się i jedna odnoga skręca w lewo
wzdłuż ul. Franciszkańskiej aż przekracza ul. Hutniczą |
|
|
|
|
|
|
tak kiedyś wyglądała trasa
kolei wzdłuż ul. Dubois - ta woda to Kanał Kłodnicki - zasypany przez
Niemców w 1908 roku. W perspektywie widać most na ul. Zwycięstwa. Miejsce
tu widoczne to rejon obecnego targowiska "Balcerek" |
a
tyle z tych torów zostało dzisiaj - ul. Dubois wejście na
"Balcerek" |
|
|
|
|
|
|
resztki torowiska na ul.
Dubois |
ostatni tor na ul. Dubois - jest
jednocześnie ostatnim torem jaki pozostał z kolei wąskotorowej w
Gliwicach. Kolej przechodziła dalej - prawdopodobnie dochodziła aż do
portu, ale tam już nie zostało nic... |
|
|
|
|
|
|
Teraz wypadałoby napisać jakieś
podsumowanie - ale co tu podsumowywać. Po prostu płakać się chce. Trasa
Rudy-Gliwice jest nie do odtworzenia. W zasadzie 90% torów jest rozkradzione i
to wraz z podkładami. Stacje zaadaptowano na domy mieszkalne, albo popadły w
ruinę. Tylko nasz upór pozwolił nam znaleźć te mizerne resztki dawnej trasy.
Ślady, których istnienia niekiedy trzeba się domyślać. W rozgrabione i
zdewastowane miejsca wraca przyroda, litościwie zasłaniając niechlubny koniec
kolei wąskotorowej. |
|
|
|
|
Materiały
źródłowe :
E.Wieczorek,
K.Soida, Koleją wąskotorową do Rud, Katowice 2002
Zdjęcia
archiwalne :
Krzysztof
Soida, Zbigniew Pielecki, zbiory PKT Katowice, stare pocztówki
Zdjęcia
współczesne : Ewa Hordyniak, Małgorzata Malanowicz
Mapy
: na podstawie mapy opracowanej przez Jakuba Halora ze strony
www.gkw.pl
Tekst
: Ewa Hordyniak
Gliwice,
czerwiec 2002 |
|
|
|
|
|
|