|
|
|
|
|
Śluza na Kanale Gliwickim w Dzierżnie jest obiektem
hydrotechnicznym do którego, ze względu na jego charakter, osoby obce nie są
wpuszczane. |
|
|
|
|
|
|
|
W wąskim gronie jednak zezwolono nam na sesję fotograficzną. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Skrzętnie zatrzymaliśmy w kadrze każdy widoczek zanim
jeszcze weszliśmy na teren śluzy. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zbudowana została w latach 1933-1939. W czasie wojny Kanał Gliwicki eksploatowany był jako
droga transportowa przez całą dobę bez przerwy. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Do śluzy ustawiały się długie kolejki załadowanych
barek. Prowadzono tu w szczytowym okresie do 120 śluzowań na dobę w obydwu
komorach, co daje 5 śluzowań na godzinę. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Proces śluzowania nie jest skomplikowany, ale za to bardzo
fotogeniczny.
Pusta barka, w tym akurat przykładzie płynąca do Gliwic,
wpływa do komory śluzy od strony wody niskiej.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opuszczają się, zawieszone na linach 60-tonowe wrota,
zamykając szczelnie komorę. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Powoli zaczyna się wlewać woda do pustej komory z poziomu
wody wysokiej, czyli kanału górnego. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Droga wolna – pchacz wypycha barkę ze śluzy, jesteśmy
11 metrów wyżej. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mechanizmy uruchamiające wrota od strony wody wysokiej
znajdują się na końcu tzw. peronu między komorami śluz. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Trochę inaczej wygląda śluzowanie z pokładu statku. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 metrów wysokości ścian robi wrażenie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Komory śluz mają po około 10.000 m3 objętości.
Rozdzielone są przez wspomniany wcześniej peron. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jego
piwnice nie oparły się
również naszej wyprawie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|