|
|
|
|
|
Dalej przeciskamy się wąską ulicą Fredry wzdłuż targowiska, mieszczącego się na terenie koryta dawnego Kanału. W tle widać już Palmiarnię w Parku Chopina.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na tym odcinku Kanał przebiegał równolegle do parku miejskiego. Tuż obok Kanału biegła promenada. Ich przebieg do dziś wyznaczają rzędy drzew.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Idąc dalej wzdłuż ciepłociągu biegnącego śladem Kanału, docieramy do ważnego miejsca w pobliżu Palmiarni.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Znajdowała się tu śluza nr 18.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jej kamienne pozostałości wciąż jeszcze można tutaj oglądać.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Niedaleko tego miejsca nad dawnym Kanałem rozpinał się mostek łukowy dla pieszych będący częstym motywem na starych gliwickich pocztówkach.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Po drugiej stronie ulicy znajdują się budynki zakładowe Fabryki Lin i Drutu. W widocznym na zdjęciu budynku był kiedyś basen dla pracowników, a już po wojnie – kino „Zryw”.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A oto dziedziniec zabudowań mieszkalnych pracowników dawnej Fabryki Li i Drutu. Takie miejsca mają swój klimat, nie da się temu zaprzeczyć.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jesteśmy teraz w pobliżu widocznego w tle Instytutu Onkologii.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obiekt, na który wchodzą uczestnicy wycieczki, to most drogowy.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Most wciąż jest używany, mimo że pod nim nie ma już Kanału.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A tuż obok znajduje się budynek portierni Fabryki Lin i Drutu w niezmienionej od ponad wieku postaci.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeszcze kilka zdjęć i ruszamy dalej.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ten zbiornik betonowy jest współczesny.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jednak tuż obok znajdują się zbiorniki utworzone z niezasypanych odcinków Kanału.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wszyscy wchodzimy do dawnego koryta Kanału, aby przekonać się o jego rozmiarach.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dobra okazja do grupowego zdjęcia.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Następny, podobny zbiornik jest obmurowany.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W sumie znajdują się tutaj trzy takie zbiorniki. Zapewne tworzyły one system osadników.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Przedzieramy się przez zarośla w stronę ulicy Jana Śliwki.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dalej zorganizowaną grupą przekraczamy ulicę Portową i idziemy wzdłuż niej w kierunku współczesnego portu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Równolegle do ul. Portowej płynie Kłodnica.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fotografujemy tu kaczki i łabędzie. Wody Kłodnicy są dla nich przyjazne.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nurt miejscami jest dość silny, na rzece tworzą się wodospady. Ten spadek terenu był przyczyną, dla której budowano śluzy na Kanale przebiegającym równolegle do rzeki po drugiej stronie obecnej ul. Portowej.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Przechodzimy pod wiaduktem starej autostrady. To w tym miejscu tuż po wojnie znajdowało sie ogromne złomowisko wszystkiego, co wojna zniszczyła. Z opowiadań starszych wiekiem gliwiczan można wywnioskować, że to właśnie w ten rejon z terenu całych Gliwic zwożono zniszczone czołgi, armaty, samochody wojskowe, resztki samolotów, a także metalowe pomniki, tablice i inne zabytki kultury. Gdyby do dziś to złomowisko jeszcze istniało, zapewne stanowiłoby ogromną skarbnicę muzealną.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|