Gliwickie Metamorfozy

Mosty Kanału Elbląskiego

Andrzej Bańkowski

 

XII.2007

www.gliwiczanie.pl gliwickie_metamorfozy@op.pl  

 

 

- Kanał Elbląski

- Pochylnia Buczyniec

- Mosty Kanału Elbląskiego

- Mosty Kanału Elbląskiego: Dębinka

- Mosty Kanału Elbląskiego: Dębinka – Karnity

- Mosty Kanału Elbląskiego: Kamieńczyk

- Mosty Kanału Elbląskiego: Stare Jabłonki

- Mosty Kanału Elbląskiego: Wilamowo – Małdyty

- Mosty Kanału Elbląskiego: Rybaki

 

 

       
     Kanał Elbląski wraz z odnogami do Starych Jabłonek i Iławy powstawał w latach 1848 – 1876. Równocześnie z nim budowano mosty, aby ponownie połączyć tereny rozcięte przez kanał. W kolejnych latach budowano nowe konstrukcje i przebudowywano stare usprawniając komunikację rozwijającego się kraju. Solidne mosty powstawały na głównych ciągach komunikacyjnych. Budowano również tzw. Feldwegbrücken, czyli mosty dla dróg polnych, aby umożliwić okolicznym mieszkańcom dojazd do pól i łąk oddzielonych przez kanał.  
       
Znak na moście między Wilamowem a Małdytami. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
       
     Oto niektóre z tych mostów funkcjonujące do dziś.    
       
    Dębinka    
       
     Rok budowy: 1913
   Konstrukcja: jednoprzęsłowy łukowy most betonowy
   Lokalizacja: Dębinka, droga polna (Kanał Iławski)
   
       
     Most zachował oryginalny kształt bryły, elewacje i bariery.    
       
Most w Dębince. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
       
     Więcej zdjęć...    
       
       
     Dębinka – Karnity    
       
     Rok budowy: 1912, remontowany 1941
   Konstrukcja: jednoprzęsłowy łukowy most betonowy
   Lokalizacja: droga polna z Dębinki do Karnit (Kanał Iławski)
   
       
     Most zachował oryginalny kształt bryły, elewacje i bariery.    
       
Most w Dębince na drodze do Karnit. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
       
     Więcej zdjęć...    
       
       
     Kamieńczyk    
       
     Rok budowy: 1909, remontowany 1941
   Konstrukcja: jednoprzęsłowy łukowy most betonowy
   Lokalizacja: droga łącząca Kamieńczyk z szosą Miłomłyn – Bynowo (Kanał Iławski)
   
       
     Most zachował oryginalny kształt bryły, elewacje i bariery.    
       
Most w Kamieńczyku. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
       
     Więcej zdjęć...    
       
       
     Stare Jabłonki    
       
     Rok budowy: 1871
   Konstrukcja: jednoprzęsłowy sklepiony przepust kamienny
   Lokalizacja: Stare Jabłonki, przepust pod groblą linii kolejowej (Kanał Ostródzki)
 
       
     Przepust zachował oryginalny kształt. Po południowej stronie grobli do przepustu przylega zbudowany równocześnie z nim most belkowy pod drogą lokalną (obecnie stalowy, pierwotnie drewniany). Most rozbudowano o dodatkowe przęsło żelbetowe w latach 1960. W przepuście i pod mostem zachowana oryginalna drewniana kładka dla pieszych z barierą od strony wody.  
       
Przepust w Starych Jabłonkach. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
       
     Więcej zdjęć...    
       
       
     Wilamowo – Małdyty    
       
     Rok budowy: 1868
   Konstrukcja: jednoprzęsłowy sklepiony most kamienny
   Lokalizacja: droga wojewódzka nr 519 w pobliżu Wilamowa (Kanał Elbląski)
 
       
     Most zachował oryginalny kształt bryły.    
       
Most między Wilamowem a Małdytami. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
       
     Więcej zdjęć...    
       
       
     Rybaki    
       
     Rok budowy: 1851
   Konstrukcja: jednoprzęsłowy sklepiony most kamienny
   Lokalizacja: Rybaki, przejazd tuż obok drogi krajowej nr 7 (Kanał Elbląski)
 
       
     Most zachował oryginalny kształt bryły. Bariery, pierwotnie murowane z ceglanymi tralkami, zastąpiono w latach 1930. barierami stalowymi (zachowały się oryginalne skrajne słupki). Jest to najstarszy kamienny most na kanale.  
       
Most w Rybakach. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
         
     Więcej zdjęć...    
       

 

 

Materiały źródłowe:

 - Włodzimierz Antkowiak „Kanał Elbląski, Jeziorak i okolice. Przewodnik”, Wydawnictwo EKO-KAPIO, Gdańsk, 2003/2004