Gliwickie Metamorfozy"  Stowarzyszenie na Rzecz Dziedzictwa Kulturowego Gliwic
 

Mosty Kanału Elbląskiego

 
   www.gliwiczanie.pl

 

   Kanał Elbląski wraz z odnogami do Starych Jabłonek i Iławy powstawał w latach 1848 – 1876. Równocześnie z nim budowano mosty, aby ponownie połączyć tereny rozcięte przez kanał. W kolejnych latach budowano nowe konstrukcje i przebudowywano stare usprawniając komunikację rozwijającego się kraju. Solidne mosty powstawały na głównych ciągach komunikacyjnych. Budowano również tzw. Feldwegbrücken, czyli mosty dla dróg polnych, aby umożliwić okolicznym mieszkańcom dojazd do pól i łąk oddzielonych przez kanał.
Znak na moście między Wilamowem a Małdytami. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
   Oto niektóre z tych mostów funkcjonujące do dziś.
  
   Dębinka
   Rok budowy: 1913
   Konstrukcja: jednoprzęsłowy łukowy most betonowy
   Lokalizacja: Dębinka, droga polna (Kanał Iławski)
   Most zachował oryginalny kształt bryły, elewacje i bariery.
Most w Dębince. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
   Więcej zdjęć...
  
   Dębinka – Karnity
   Rok budowy: 1912, remontowany 1941
   Konstrukcja: jednoprzęsłowy łukowy most betonowy
   Lokalizacja: droga polna z Dębinki do Karnit (Kanał Iławski)
   Most zachował oryginalny kształt bryły, elewacje i bariery.
Most w Dębince na drodze do Karnit. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
   Więcej zdjęć...
  
   Kamieńczyk
   Rok budowy: 1909, remontowany 1941
   Konstrukcja: jednoprzęsłowy łukowy most betonowy
   Lokalizacja: droga łącząca Kamieńczyk z szosą Miłomłyn – Bynowo (Kanał Iławski)
   Most zachował oryginalny kształt bryły, elewacje i bariery.
Most w Kamieńczyku. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
   Więcej zdjęć...
  
   Stare Jabłonki
   Rok budowy: 1871
   Konstrukcja: jednoprzęsłowy sklepiony przepust kamienny
   Lokalizacja: Stare Jabłonki, przepust pod groblą linii kolejowej (Kanał Ostródzki)
   Przepust zachował oryginalny kształt. Po południowej stronie grobli do przepustu przylega zbudowany równocześnie z nim most belkowy pod drogą lokalną (obecnie stalowy, pierwotnie drewniany). Most rozbudowano o dodatkowe przęsło żelbetowe w latach 1960. W przepuście i pod mostem zachowana oryginalna drewniana kładka dla pieszych z barierą od strony wody.
Przepust w Starych Jabłonkach. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
   Więcej zdjęć...
  
   Wilamowo – Małdyty
   Rok budowy: 1868
   Konstrukcja: jednoprzęsłowy sklepiony most kamienny
   Lokalizacja: droga wojewódzka nr 519 w pobliżu Wilamowa (Kanał Elbląski)
   Most zachował oryginalny kształt bryły.
Most między Wilamowem a Małdytami. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
   Więcej zdjęć...
  
   Rybaki
   Rok budowy: 1851
   Konstrukcja: jednoprzęsłowy sklepiony most kamienny
   Lokalizacja: Rybaki, przejazd tuż obok drogi krajowej nr 7 (Kanał Elbląski)
   Most zachował oryginalny kształt bryły. Bariery, pierwotnie murowane z ceglanymi tralkami, zastąpiono w latach 1930. barierami stalowymi (zachowały się oryginalne skrajne słupki). Jest to najstarszy kamienny most na kanale.
Most w Rybakach. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
   Więcej zdjęć...

 

 

- Kanał Elbląski

- Pochylnia Buczyniec

- Mosty Kanału Elbląskiego

- Mosty Kanału Elbląskiego: Dębinka

- Mosty Kanału Elbląskiego: Dębinka – Karnity

- Mosty Kanału Elbląskiego: Kamieńczyk

- Mosty Kanału Elbląskiego: Stare Jabłonki

- Mosty Kanału Elbląskiego: Wilamowo – Małdyty

- Mosty Kanału Elbląskiego: Rybaki

 

 

Materiały źródłowe:

 - Włodzimierz Antkowiak „Kanał Elbląski, Jeziorak i okolice. Przewodnik”, Wydawnictwo EKO-KAPIO, Gdańsk, 2003/2004

 

Tekst i zdjęcia: Braciszek

Gliwice, grudzień 2007

porozmawiaj na FORUM