Ustawa o Państwowym
Ratownictwie Medycznym z 9 października 2001 r. zapoczątkowała tworzenie
w całym kraju Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Ratownictwo medyczne a
także szeroko pojęte działania ratownicze są domeną pogotowia
ratunkowego oraz Państwowej Straży Pożarnej.
W procesie tworzenia CPR-ów to właśnie te dwie służby przejęły
na siebie ciężar organizacyjny przy dużym wsparciu lokalnych samorządów.
W skali kraju większość CPR-ów powstała w wyniku rozbudowy istniejących
wcześniej miejskich i powiatowych stanowisk kierowania Państwowej Straży
Pożarnej. W nielicznych powiatach natomiast zdecydowano się na
utworzenie centrów wyniesionych poza siedziby służb ratowniczych.
Przykładem takiej właśnie
inicjatywy jest miasto Gliwice i powiat gliwicki. W roku 2001
Zarząd Miasta Gliwice podpisał porozumienie z Zarządem Powiatu
Gliwickiego o utworzeniu wspólnego
– centrum ratownictwa i reagowania
kryzysowego, funkcjonującego jako miejska jednostka budżetowa. Ciężar
finansowy całej inwestycji przejęło na siebie miasto Gliwice, natomiast
koszty bieżącego utrzymania jednostki podzielono po połowie.
Cele, które samorządowy postawiły sobie przed
utworzeniem CPR-u wykraczały jednak poza zakres ustawy. Utworzyć dla
powiatów: grodzkiego i ziemskiego zintegrowany system ratowniczy, stworzyć
sprawny i dobrze wyposażony ośrodek koordynujący działania ratownicze
w sytuacjach codziennych, a także w sytuacjach kryzysowych, rozszerzyć
zakres współpracy centrum o
podmioty, instytucje i pogotowia techniczne współdziałające w działaniach
ratowniczych.
Pomimo braku odpowiednich
regulacji ustawowych Prezydent Miasta Gliwice zawarł stosowne
porozumienia z dyrektorami i komendantami służb ratowniczych oraz
bezpieczeństwa i porządku publicznego, które regulowały zasady
funkcjonowania stanowisk dyspozytorskich w Centrum, a także stronę
finansową przedsięwzięcia.
W gliwickim centrum pełnią służbę całodobowo dyżurni:
Pogotowia Ratunkowego (2 osoby), Państwowej Straży Pożarnej (2 osoby),
Policji (2 osoby), Dyżurny Miejski (1 osoba), Straży Miejskiej (1
osoba). Centrum obsługuje zgłoszenia kierowane na numery alarmowe 997,
998, 999 oraz 112 z terenu miasta i powiatu gliwickiego. Przy głównej
sali dyspozytorskiej wydzielono 2 pomieszczenia do koordynacji działań
ratowniczych oraz do wzmacniania obsad dyspozytorskich. W jednostce
przygotowano również zaplecze do pracy miejskiego i powiatowego
zespołu reagowania kryzysowego z przestronną salą sztabową oraz
pomieszczeniami dla zespołów zadaniowych. Pomieszczenia administracyjne
wykorzystywane
na co dzień
są
przygotowane również na sytuacje szczególne; są
przystosowane do funkcjonowania jako dodatkowe stanowiska
dyspozytorskie do Dyżurni Centrum w codziennej pracy wykorzystują
specjalistyczne oprogramowanie wspomagające pracę w zakresie: obsługi
zgłoszeń, wymiany informacji o zdarzeniach pomiędzy stanowiskami,
alarmowania i dysponowania zespołów wyjazdowych oraz dostęp do różnych
baz danych. Bardzo ważnym narzędziem wspomagającym pracę dyżurnych
jest mapa numeryczna obsługiwanego terenu wraz z systemem pozycjonowania
pojazdów GPS. Komunikacja pomiędzy Centrum a punktami wyjazdowymi służb
(16 punktów) realizowana jest drogą radiową, telefoniczną a także
poprzez sieć teleinformatyczną.
Średnio w ciągu roku gliwickie centrum odbiera ok.
560 tysięcy wywołań telefonicznych, z czego ponad 107 tysięcy obsługują
bezpośrednio dyspozytorzy medyczni.
Średnio co 57
sekund dzwoni telefon alarmowy…
Na bazie 3-letnich doświadczeń związanych z funkcjonowaniem
Centrum, można jednoznacznie stwierdzić, że pomimo różnorodnego i
bardzo nowoczesnego wyposażenia, aplikacji wspomagających pracę, jedną
z największych zalet centrum jest :
zintegrowanie
pracy dyżurnych różnych służb i stworzenie zgranego zespołu
profesjonalnie obsługującego wezwania o pomoc oraz wspólnie organizującego
akcje ratownicze. Każdy z nich dysponuje specjalistyczną, fachową
wiedzą z dziedziny ratownictwa i bezpieczeństwa, co w efekcie pracy
zespołowej stanowi ogromny potencjał, który należy optymalnie
wykorzystać w procesie organizowania zintegrowanego systemu ratowniczego;
zintegrowanego zarówno na etapie przyjęcia zgłoszenia
i organizowania akcji ratowniczych, jak również w trakcie prowadzenia
bezpośrednich działań ratowniczych i koordynacji tych działań.
|