„GLIWICKIE METAMORFOZY” |
VII Wielka
Eskapada
„Metamorfoz”
Jarosław |
Małgorzata Malanowicz
Zdjęcia: uczestnicy wyprawy
V.2019 |
|
www.gliwiczanie.pl |
|
gliwickie_metamorfozy@op.pl |
|
|
|
|
|
|
Osada istniała już tu prawdopodobnie w
czasach prehistorycznych, bowiem badania archeologiczne prowadzone na
obszarze dzisiejszego Jarosławia i okolic odkryły liczne ślady
zamieszkiwania tych obszarów przez ludy różnych epok i kultur począwszy od
neolitu (4000–1800 p.n.e.). Stopniowo wraz z
upływem czasu ich miejsce zaczęła zajmować inna ludność przybyła z południa,
pochodzenia prawdopodobnie trackiego. Około 100 roku n.e. na ziemi
jarosławskiej zaznaczyły się wpływy kultury rzymskiej, w czasie istnienia
silnego imperium rzymskiego, zwłaszcza kiedy przez Jarosław i okolice
wędrowały greckie i rzymskie karawany kupieckie, na szlaku
solno-bursztynowym bałtycko-czarnomorskim, przebiegającym także wzdłuż Sanu.
U progu średniowiecza w IV i V w. n.e. niespokojne czasy tzw.
wędrówek ludów przerwały stosunkowo spokojny okres bytowania ludności
miejscowej, zmuszając ją do wznoszenia warownych, dobrze ufortyfikowanych
grodów. Taki warowny gród powstał podówczas obok prastarej osady
jarosławskiej, której śladów należy szukać na terenie późniejszego opactwa
benedyktynek. Wraz z upływem czasu znaczenie ziemi jarosławskiej ciągle
wzrastało. W początkach X wieku przeszła we władanie Piastów, a obszar ten
jako ulokowany na pograniczu polsko-ruskim nabrał specjalnego znaczenia,
przy czym ważne zadanie obronne tego pogranicza przypadło do spełnienia
grodowi jarosławskiemu. |
|
|
|
|
|
|
Na podstawie opisów w kronikach i
dokumentach można przyjąć, że Jarosław założył w 1031 r. książę kijowski
Jarosław Mądry (1019–1054) i od niego miasto
otrzymało swą nazwę. Pierwsze wzmianki o Jarosławiu pochodzą z Kroniki
ruskiej z 1152 r. Określają miasto jako gród warowny, należący do księcia
włodzimiersko-halickiego. Wtedy to Węgrzy pod dowództwem Beli II zaatakowali
księstwo halickie, a kronikarz zanotował, że spod Jarosławia wyruszył
sprzymierzony z Belą Książe Izasław II. W roku 1228 bojarzy Wasyl
Gawryłowicz i Dawid Wyszatycz bronili się w Jarosławiu przed wojskami
księcia Daniela.
Osada-gród w drodze rozwoju przekształciła się w miasto jeszcze
przed rokiem 1375. Tutaj powstał pierwszy parafialny kościół drewniany pod
wezwaniem św. Mikołaja. Pierwsze prawa miejskie, lokacyjne otrzymał Jarosław
w 1323 roku, ale zaginięcie pierwszego dokumentu lokacyjnego nie pozwala
oznaczyć dokładnie treści tych uprawnień, ale już samo ich nadanie było
potwierdzeniem wzrastającej roli miasta.
Dwudziestoletni okres rządów Kazimierza Wielkiego stworzył miastom
polskim z pogranicza polsko-ruskiego dobre warunki rozwoju. O mądrości
politycznej tego władcy świadczy konsekwentne wprowadzanie nowych porządków
przy pełnym poszanowaniu dla odrębności kulturowej mieszkańców. Za czasów
jego panowania prowadzono akcje osiedleńczą, której głównym stymulatorem
były liczne nadania ziemskie na świeżo nabytych terenach ruskich, które
objęły nie tylko możne rody, ale także drobne rycerstwo uczestniczące w
wyprawach ruskich. Z tego właśnie okresu pochodzi pierwsza lokacja
Jarosławia, wyłączająca miasto spod jurysdykcji monarszej i wprowadzająca
prawo niemieckie na miejsce dawnego ruskiego. Nadanie pierwszego przywileju
lokacyjnego miało związek z obecnością Kazimierza Wielkiego w Jarosławiu.
Następnie 7 grudnia 1375 r. Władysław Opolczyk wydał we Lwowie przywilej
lokacyjny, nadając miastu Jarosław prawo magdeburskie. Była to już druga
lokacja, z tym, że nowa przenosi miasto na inne miejsce. Miejsce nowej
lokacji do dzisiaj zajmuje jarosławska Starówka. |
|
|
|
|
|
|
W 1498 roku wojewoda mołdawski Stefan
wspólnie z Turkami i Tatarami najechał ziemie polskie niszcząc Przemyśl,
Radymno, Jarosław, Przeworsk i okolice. W latach 1500 i 1502 Jarosław i
okolice były niszczone i grabione przez najeźdźców. W tej sytuacji
mieszczanie przystąpili do silniejszego obwarowania grodu wznosząc
strzelnice, ziemne wały i okopy, a Spytek kasztelan krakowski, nadając w
1513 roku Jarosławiowi przywileje, wzmocnił go obronnym zamkiem. Staraniem
Jadwigi wdowy po Spytku i jej dwóch córek w 1523 roku, utworzono przy
jarosławskim kościele parafialnym kolegiatę. Do rozwoju miasta bardzo
przyczynił się Jan Tarnowski, kasztelan krakowski i wielki hetman koronny,
który wyjednał u króla Zygmunta Starego w 1531 r. przywileje na wolne
jarmarki. On też podniósł i umocnił zamek, wystawił spichlerze i założył
zwierzyniec. Jego syn poślubił Zofię Odrowąż, a w roku 1571 wydała nowe
przywileje dla miasta. Jej staraniem powstał w Jarosławiu jeden z pierwszych
klasztorów O.O. Jezuitów.
Król Władysław Warneńczyk w 1443 roku w Budzie wydał przywilej, w
którym ustanawia Jarosław miastem składowym i główną komorą państwa,
zakazując kupcom "pod utratą towaru" jechać innym traktem pomijając walny
gościniec ruski wiodący przez Jarosław. Zygmunt I zatwierdził przywilej, a
Zygmunt August wyznaczył na mocy uchwały sejmu lubelskiego komisję dla
obejrzenia dróg i mostów. W XV i XVI wieku Jarosław zaliczał się do
najbogatszych miast nie tylko w Polsce, ale także w zachodnich stronach
wschodniej Europy. Rozwijał się handel, słynne były jarmarki, na które
przyjeżdżali kupcy z całego kraju i z zagranicy: z Niemiec, Włoch, Węgier,
Armenii, Turcji i z innych krajów. Wg opinii współczesnych Jarosław był
największym po Frankfurcie nad Menem ośrodkiem handlowym w ówczesnej Europie
środkowo-wschodniej. W okresie targów Jarosław był zatłoczony wielojęzycznym
tłumem kupców, mnóstwem zwierząt, ogromną ilością towarów z całej Europy i
Azji. Tak wspaniały rozwój handlu zawdzięczało miasto również położeniu nad
spławną wówczas rzeką San.
Dobra passa odwróciła się w roku 1600. 8 maja pożar zniszczył
większą cześć miasta wraz z kościołem. W 1622 roku miasto zdziesiątkowała
zaraza morowa, następne trzy miesiące grasowała dżuma zabierając około 2
tysięcy ofiar. W następnym roku pod Jarosław podeszły zagony tatarskie, a w
1625 roku, w czasie jarmarku, zbrodnicza ręka podłożyła ogień i w jednej
godzinie całe miasto z przedmieściami stanęło w ogniu. Jarosław pustoszony
był również przez włóczęgów i rozbitków z oddziałami Stanisława Stadnickiego
– pana na Łańcucie
– zwanego powszechnie "Diabłem". W 1637 r. nadszedł dla kraju, a tym
samym i miasta szereg nowych klęsk i nieszczęść. Jarosław padł ofiarą
najazdu kozackiego w 1648 roku. Pięć lat póżniej miasto nawiedziły epidemie
zarazy, a za nimi nowe najazdy Kozaków i Szwedów. W styczniu 1657 r. do
Jarosławia wkroczył wojewoda Siedmiogrodu niszcząc miasto, następnie
pustoszyły całe Pogórze zastępy Węgrów, Wołochów i Mołdawian oraz Kozaków.
Dotkliwe klęski dotknęły Jarosław w 1672 r. na skutek ataków hord tureckich
i tatarskich.
Po okresie klęsk i burz wojennych nastał nareszcie pokój w całym
kraju, lecz okres świetności miasta już nie powrócił. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klasztor Sióstr Benedyktynek
Ufundowany przez Annę Ostrogską w 1611 roku na
górze św. Mikołaja, na terenie pierwotnego miasta, przeniesionego w 1375
roku na obecny obszar starego miasta. Zespół klasztorny opasany został
murami z 8 basztami i wieżą bramną.
Kościół pw.
św. Mikołaja i Stanisława biskupa, budowany w latach 1614–1624.
Jednonawowy na planie krzyża, przez dobudowę kaplic i wież zamknięty na
rzucie prostokąta (z absydą). Portal z 1621 roku przeniesiony z elewacji
zachodniej po 1635 roku. Z dawnego wnętrza pozostała bardzo bogata dekoracja
sztukatorska.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kościół pw.
św. Mikołaja i Stanisława biskupa, budowany w latach 1614–1624.
Jednonawowy na planie krzyża, przez dobudowę kaplic i wież zamknięty na
rzucie prostokąta (z absydą). Portal z 1621 roku przeniesiony z elewacji
zachodniej po 1635 roku. Z dawnego wnętrza pozostała bardzo bogata dekoracja
sztukatorska. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kolegiata pw. Bożego Ciała
– d. kościół św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty
|
|
|
Kościół zbudowany w latach
1582–1594 prawdopodobnie
według planów Józefa Bricciusa. W budowie uczestniczył Stefan Murator z
Jarosławia.
Rrenesansowy, pierwotnie jednonawowy z transeptem, przebudowany po pożarach
1600 i 1625 roku. W latach 1616–1624
dobudowano kaplice, kruchta z lat 1625–1628.
W 1722 roku przed kościołem ustawiono rzeźby Tomasza Huttera (obecnie
zastąpione przez kopie). Niezwykle bogate wyposażenie kościoła uległo
konfiskacie po kasacji zakonu jezuitów. Od 1804 roku kościół parafialny (po
zamknięciu kolegiaty Wszystkich Świętych). Przeniesione z kolegiaty
Wszystkich Świętych zabytkowe wyposażenie zniszczone zostało podczas pożaru
w 1862 roku. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cerkiew
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Duża i Mała Synagoga
Synagoga przy Placu
Bóżnic zwana Dużą została wybudowana w latach 1807–1811
prawdopodobnie w miejscu poprzedniej z drugiej połowy XVII
w. Synagoga jest usytuowana w głębi narożnika
północno-zachodniego bloku przyrynkowego. Architektonicznie
można ją porównać do stylu koszarowego z dachem mansardowym
zakrywającym pomieszczenia ostatniej kondygnacji. Kapitalny
remont został przeprowadzony za czasów przewodniczącego
Gminy Wyznaniowej Żydowskiej, Henryka Strisowera w 1905 r.
Przed II wojną światową położono nowy dach, a budynek
powiększono poprzez podniesienie murów synagogi nad babińcem
i dobudowanie od tej strony piętra przy ul. Opolskiej. Sala
główna jest przykryta sklepieniem krzyżowym
dziewięciopolowym. Z powodu braku dachu nie zachował się
wewnętrzny wystrój sali, w tym polichromia. Aktualnie w
synagodze znajdują się sale dydaktyczne Zespołu Szkół
Plastycznych im. Stanisława Wyspiańskiego. Sala modlitw
spełnia rolę sali wystawowej. 10 września 2012 r. na ścianie
południowej Dużej Synagogi odsłonięto pierwszą w mieście
tablicę poświęconą tragedii Żydów z Jarosławia i okolicy w
okresie okupacji. W pobliżu zachowała się Mała Synagoga
wzniesiona pod koniec XIX w. ze składek prywatnych
jarosławskich Żydów, w której organizowano uroczystości
ślubne, szabatowe i inne. Do 1995 r. mieściły się tu
Pracownie Konserwacji Dzieł Sztuki. Obecnie nieużytkowana.
Przed I wojną światową przystąpiono do budowy największej
synagogi w Jarosławiu przy ul. Franciszkańskiej, z powodu
zbliżającej się I wojny światowej zdołano wykonać jedynie
fundamenty.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ratusz i kamienice wokół rynku
Pierwsza wzmianka o
jarosławskim ratuszu pochodzi z ostatniej ćwierci XV w., zapewne drewniany,
spłonął w 1600 r. i po tym pożarze odbudowany został jako murowany. W
1625 r. ponownie ucierpiał w wyniku pożaru i odbudowano go w stylu późnego
renesansu. Pod ratuszem, podobnie jak pod pozostałymi budynkami na Rynku
znajdowały się kilkukondygnacyjne piwnice, sam ratusz zaś był budowlą na
rzucie kwadratu z podcieniami. W 1782 r. Austriacy zajęli ratusz na
warsztaty wojskowe i wyburzyli dwa piętra. W 1850 r. przystąpiono do
odbudowy budynku nadając mu charakter neogotyku angielskiego. Pod koniec XIX
w. na skutek prac remontowo-budowlanych dobudowano rozebrane piętra oraz
górną część wieży, nadając budynkowi obecny, neorenesansowy wygląd. Na
ratuszowej wieży znajduje się zegar, pochodzący z 1896 r., wykonany w
Wiedniu, w pracowni Richarda Liebinga.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kamienica Orsettich
Jedna z najpiękniejszych
kamienic mieszczańskich w Polsce, stanowiąca symbol bogactwa i znaczenia
miasta. Wybudowana w latach 1570–1585,
a następnie w latach 1633–1646
rozbudowana. Jej właściciel, Wilhelm Orsetti był kupcem włoskim i bankierem
pochodzącym z Lukki, osiadłym w Krakowie. Księżna Anna Ostrogska,
właścicielka miasta zalecała mu by jego kamienica służyła „ku
ozdobie miastu i pożytkowi”. Kamienica od
roku 1945 stanowi siedzibę Muzeum w Jarosławiu. Najbardziej reprezentacyjnym
wnętrzem kamienicy była i jest Wielka Izba. Jej znaczenie podkreśla piękne
wyposażenie: włoskie meble renesansowe, szafy gdańskie, monumentalna gotycka
rzeźba przedstawiająca Madonnę z Dzieciątkiem, XVII-wieczne obrazy włoskie i
flamandzkie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wiata targowa
W pierwszej ćwierci XX wieku przy ulicy
Grodzkiej, w narożu rynku, wybudowano Halę Targową. Przeniesiono do niej
targ, który dotychczas funkcjonował na placu po jarosławskiej Kolegiacie.
Hala ta została zaprojektowana na wzór wrocławskiej, w stylu polskiego
neorenesansu; w fasady budynku wkomponowane są motywy attyki. Na elewacji
obiektu od strony rynku znajduje się herb Jarosławia. Hala Targowa (dawna
nazwa: wiata) była jednym z pierwszych bazarów kupieckich na ziemiach
polskich. Pod niemal całą halą targową znajdują się podziemia, obszerne
korytarze prowadzące do mniejszych pomieszczeń.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gmach Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół”
|
|
|
Organizacją, która na terenie Polski
propagowała sport, gimnastykę i zdrowy tryb życia było Towarzystwo
Gimnastyczne „Sokół”, działający już w okresie zaborów, po odzyskaniu
niepodległości i w całym okresie międzywojennym. W Jarosławiu Gmach „Sokoła”
wzniesiony został na początku XX wieku, według projektu wybitnego
krakowskiego architekta Teodora Talowskiego, emocjonalnie związanego z
Lwowem. Mieściła się tu sala kinowo-teatralna z balkonem i galerią w tylnej
części, sale do zajęć i spotkań na pierwszym piętrze, a także otwarty taras
do ćwiczeń gimnastycznych (obecnie zamurowany). Od strony północnej szczyt
fasady zwieńczony został rzeźbą uskrzydlonego młodzieńca – personifikacji
sportu, od strony zachodniej zaś rzeźbą sokoła. Elewacje gmachu ozdobione
zostały płaskorzeźbami ukazującymi: herb Jarosławia podtrzymywany przez dwa
gryfy, herb „Pogoń” – dawne godło Litwy, oraz orzeł z koroną na tle wieńca z
liści laurowych. Aktualnie w budynku funkcjonuje Miejski Ośrodek Kultury.
|
|
|
|
|
|
|
wskutek zbiegu wydarzeń
– tylko to jedno
zdjęcie robione „w
locie”
|
|
|
|
|
|
Materiały
źródłowe:
www.jaroslaw.pl
www.turystyka.jaroslaw.pl
|
|