„Gliwickie Metamorfozy” |
III Wielka
Eskapada
„Metamorfoz”
Kościół w
Szalowej |
Małgorzata
Malanowicz
Zdjęcia: uczestnicy wyprawy
V.2013 |
|
www.gliwiczanie.pl |
|
gliwickie_metamorfozy@op.pl |
|
|
|
|
|
|
Późnobarokowy
kościół pw. św. Michała Archanioła w Szalowej zachował się od czasu
budowy w prawie niezmienionej formie. Stanowi wybitny przykład
charakterystycznej dla drewnianych świątyń owego czasu próby oddania w
drewnie rozwiązań sakralnej architektury murowanej. O wysokiej klasie
obiektu świadczą indywidualne rozwiązania konstrukcyjne oraz biegłe
posługiwanie się i znakomite wykorzystanie możliwości użytego materiału.
Obecny kościół zbudowany został w latach 1739-1756 staraniem
miejscowego proboszcza Wojciecha Stefanowskiego oraz właściciela wsi
Krzysztofa Jordana, architekt budowli nie jest znany. Rokokowa
polichromia wnętrza i wyposażenie zostały w większości wykonane w XVIII
w., część polichromii na stropach i ścianach powstała w 1808 r.
Pierwotnie kościół kryty był gontem, w 1911 r. przeprowadzono prace
remontowe i renowacyjne, w czasie których m.in. wymieniono pokrycie
dachowe na blaszane.
W 2012 r. ponownie rozpoczęły się kompleksowe prace remontowe - i na ten
czas właśnie trafiliśmy. Nie udało nam się wejść do wnętrza - tak więc
jest powód aby powrócić. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kościół
założony na planie prostokąta z trójbocznie zamkniętym prezbiterium,
zbudowany jest z drewna jodłowego w konstrukcji zrębowej na fundamentach z
kamienia łamanego, szalowany z zewnątrz deskami i kryty gontem. W tylnej
części dwuspadowego dachu posiada sygnaturkę. W elewacji frontowej znajdują
się dwie wieże wtopione w bryłę świątyni i trójkątny szczyt w osi środkowej
z rzeźbą św. Michała walczącego z szatanem. Kościół jest budowlą trójnawową
w układzie bazylikowym, z trzema zewnętrznymi kruchtami od frontu. Prowadzą
do niego drewniane drzwi z bogatą dekoracją kowalską.
Nawy boczne otwarte są do nawy głównej arkadami o falistych
wykrojach wspartymi na przekątnie ustawionych kolumnach. Prezbiterium
świątyni nakryte jest pozornym sklepieniem kolebkowym, zaś nawy stropami
płaskimi. Na sklepieniu w sześciu monumentalnych i bogato dekorowanych
oprawach architektonicznych ukazane są przedstawienia alegoryczne, m.in. Golgota, Adoracja
Najświętszego Sakramentu, Tablice
Dekalogu, Arka Noego. Monumentalną oprawę posiada malarsko-rzeźbiarska
kompozycja ściany i belki tęczowej, wyciętej analogicznie jak arkady naw: na
malowanym iluzjonistycznym tle znajduje się rzeźbiona grupa Ukrzyżowania.
Ściany nawy głównej pokryte są kołtrynami z motywem pionowych pasów
ornamentalnych. Pod oknami znajdują się malowane kartusze z akantu i
rocaille z polskimi sentencjami (np. kto
nie słucha słowa Bożego, przeklęty niech będzie), a na stropie
dekoracja malarska w postaci owalnej plakiety z form rocaille oplecionych
wicią oraz bordiury poprowadzonej wzdłuż ścian. Na stropach w nawach
bocznych, w przęsłach od strony prezbiterium, znajdują się bogato zdobione
malowane iluzjonistyczne sklepienia żagielkowe. Stropy w pozostałych
przęsłach dekorowane są m.in. rozetami z motywem liści dębu.
Wszystkie drewniane detale architektoniczne są polichromowane oraz
uzupełnione elementami rzeźbiarskimi, zaś kolumny, cokoły i gzymsy w
większości są marmoryzowane. Szczególnie godne uwagi są dwa portale
kolumnowe w prezbiterium zwieńczone przerywanymi naczółkami flankowanymi
przez figurki aniołów. Na łukach arkad międzynawowych ustawione są
polichromowane rzeźby apostołów, wielobarwne rzeźbione wazony z kwiatami
oraz kartusze podtrzymywane przez putta. Do najcenniejszych ruchomych
elementów wyposażenia kościoła należą drewniane kolumnowe ołtarze
późnobarokowe z bogatą dekoracją rokokową z ok. połowy XVIII w.: ołtarz
główny i sześć ołtarzy bocznych.
opr.: Narodowy Instytut Dziedzictwa -
www.zabytek.pl |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|