Byczyna to miejscowość,
której historia sięga zamierzchłych czasów. Najprawdopodobniej dogodne
warunki naturalne tego terenu spowodowały, że już ludy wędrowne przed 4
tys. lat chętnie tu koczowały. Świadczą o tym znalezione w okolicach
Byczyny, Gołkowic czy Roszkowic krzemienne ostrza i kamienne siekiery.
Przypuszczalnie życie osiadłe rozpoczęło się tu w epoce żelaza. W
czasie rozkwitu osadnictwa plemiennego przez terytorium ziemi kluczborskiej
przebiegała północna część pasa puszcz zwanego przesieką, rozdzielającego
Śląsk Górny i Dolny. Podział ten utrwalił się na dobre w XII w.
Okolice Byczyny, zamieszkiwane przez plemię Opolan, należały do Górnego
Śląska.
Dokładna
data powstania samej Byczyny nie jest znana. W zapiskach Jana Długosza
znaleźć można informację, że w czasie chrystianizacji Śląska założono
pierwszą sufraganię biskupią w Smogorzewie koło Namysłowa, która w
1041 roku przeniesiona została do Byczyny, a stąd dopiero w 1052 roku do
Wrocławia. Nazwa miejscowości wywodzi się od
staropolskiego wyrazu byczyna - oznaczającego miejsce hodowli i wypasu byków.
Na przestrzeni wieków używano różnej pisowni tej nazwy - od Byczyny
poprzez Byscina, Biczin, Byczyn, Pyschyn do niemieckiej Pitschen.
Pierwotnie miasto należało do Księstwa Wrocławskiego. W roku 1293 w
okresie walk o sukcesję po Henryku IV Probusie zostało odebrane Henrykowi
V Grubemu przez księcia Henryka Głogowskiego. Od tej pory Byczyna
przechodziła z rąk do rąk często jako zastaw. W latach 1341-1348 była
we władaniu króla Kazimierza Wielkiego, który zamienił ją wraz z
Kluczborkiem, w roku 1356 z królem czeskim Karolem IV na księstwa
mazowieckie. Karol IV przekazał Byczynę i Kluczbork swojemu teściowi
Bolkowi II świdnickiemu, a ten z kolei odstąpił owe miasta książętom
opolskim - Władysławowi II i Bolkowi III. Władcy zmieniali się bardzo często,
(zainteresowanych odsyłam do źródła), ostatecznie w 1675 roku miasto
przeszło pod panowanie Habsburgów.
W
latach dwudziestych XVI wieku dotarła do Byczyny fala reformacji, a
miejscowy ksiądz Albert Opala przeszedł w 1532 roku na luteranizm. Był on
ostatnim w tym czasie księdzem katolickim w miasteczku i zarazem pierwszym
pastorem ewangelickim. Wraz z nim większość mieszkańców Byczyny przeszła
na protestantyzm. Jednym z najważniejszych
wydarzeń XVII w. była wojna trzydziestoletnia (1618-1648), prowadzona pomiędzy
zwolennikami protestantyzmu (Unia) i katolicyzmu (Liga). Jej pierwsza faza
ominęła Śląsk. Ale później dały się we znaki przemieszczające się
przez ten teren i rabujące wojska to jednej to drugiej strony oraz
straszliwy głód, jaki panował głównie w roku 1630. Ponadto w czasie
trwania tej wojny miasto okupowali również Sasi (1633) i Szwedzi (1646).
Zabudowa
Byczyny w XVI wieku to drewniane, kryte gontem lub słomą domy. Dlatego też
częstym zjawiskiem były pożary. Najgroźniejszy z nich miał miejsce 13
lipca 1757 roku, kiedy to spłonęło niemal całe miasto - ocalał jedynie
kościół. Po pożodze tej specjalna komisja królewska oceniła straty i
opracowała plan odnowy miasta. Odbudowę rozpoczęto wkrótce wznosząc tym
razem domy murowane. Na potrzeby budownictwa w tym okresie w Byczynie i
najbliższej okolicy pracowało aż 7 cegielni.
Na XVII w. przypada rozkwit byczyńskiej szkoły, która powstała
najprawdopodobniej w połowie XVI w. W czasie jej istnienia dbano o poziom
kwalifikacji przyjmowanych nauczycieli. Największą sławę zdobył kierujący
szkołą w latach 1657-1661 rektor Jan Herbinius - byczynianin. Organizacja
kierowanej przez niego szkoły była jak na owe czasy nowatorska.
Warto też wspomnieć o "Bitwie pod Byczyną": 24
stycznia 1588 roku pod murami Byczyny hetman Jan Zamojski rozbił wojska
pretendenta do tronu polskiego, arcyksięcia Maksymiliana Habsburga. Miejsce
walki do dziś nazywane jest przez okoliczną ludność - piekłem.
Dziś Byczyna jest powszechnie uznawana za jedno z najciekawszych miast
Opolszczyzny. Zachowane prawie w całości mury obronne z XV i XVI wieku
otoczone fragmentem fosy, dwie wieże bramne (Polska i Niemiecka)
zlokalizowane na wschodnim i zachodnim krańcu miasta, baszta Piaskowa (XVI
w.), ratusz - obecna siedziba władz lokalnych - z przełomu XV i XVI czy też
kościoły: gotycki, ewangelicki z końca XIV w. i barokowy, parafialny z
1767 r. oraz jeszcze wiele innych zabytków nadają miastu niepowtarzalny
urok.
Potwierdzamy !!
|